Wednesday, September 16, 2009

U-turn'kan diri kta..

Setiap manusia pernah terbabas dan tersalah jalan. Apa yg membezakan orang cemerlang dengan orang yang gagal ialah insan cemerlang menemui kembali jalan yang betul, manakala insan yang gagal akan terus berada di jalan yang salah dan tidak menemui ruang untuk kembali.

Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:

'Setiap kamu bersalah... sebaik2 yg bersalah adalah yg kembali.'

Amat penting bagi manusia mencari ruang kembali, manakah lorong U-turn untuk masuk semula ke laluan yang betul. Di manakah dot pusingannyer??
##manusia tidak tau tentang salahnya sehinggalah disedarkan.
##mereka tidak mahu berbuat baik sehinggalah disedarkan.
Mereka tidak mampu cemerlang sehinggalah disedarkan.

Semuanyer adalah bergantung kepada kesedaran mendalam...

Kesedaran perlu dipupuk. Racunnyer ialah lupa. Tenaganya ialah peringatan dan pengajaran. oleh itu, manusia perlu kepada peringatan dan pengaan bagi menawarkan racun kelupaan, juga mengekalkjaran tenaga perubahan supaya berterusan dalam hidup.

Jadi, setiap kali bertemu ruang U-turn untuk kembali ke jalan yang betul, lakukanlah kerana itu adalah anugerah daripada peringatan dan pengajaran yang terbesar..

2 comments:

Anonymous said...

nak u turn cam ney gik, asyik drift jak.. hua3 tkt dah terlewat jer... msylh

Nur Nurani said...

InsyaAllah, Allah itu maha pengampun dan pengasih walau terlewat mna pun kter, klu kte ikhlas dan benar2 bertaubat..InsyaAllah Allah akan ampunkan dosa2 kta. Pintu Taubat sntiasa terbuka untuk kte.
Tp apbla kta mengetahui kte dh tlalu jauh, slowkan lah drift tu, hadlaju 90km/j dh cukup dh.. Byk signboard kt tepi jln tanda peringatan, tggl kte nk ikut ke x jer..Sekian.